Potrzebne dane o szambach i przydomowych oczyszczalniach ścieków
Trwa wysyłanie do mieszkańców pism o stawce za odbiór odpadów komunalnych w 2023 roku. Wraz z nimi mieszkańcy otrzymują z Urzędu Gminy informację o zmianie przepisów dotyczących szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Ci właściciele posesji, którzy nie są podłączeni do kanalizacji, są zobowiązani wypełnić załączony do pisma formularz i dostarczyć go do Urzędu Gminy.
Do czego są potrzebne te informacje
W sierpniu 2022 roku weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo wodne oraz innych ustaw, w tym m.in. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wprowadzone zmiany nakładają na Wójta Gminy kolejne obowiązki, których nie wypełnienie wiąże się z sankcjami w postaci kar finansowych nakładanych na gminę.
Właściciele nieruchomości, które są wyposażone w bezodpływowy zbiornik na ścieki tzw. szambo muszą posiadać umowę na odbiór ścieków oraz posiadać potwierdzenie wywozu nieczystości ciekłych w postaci rachunków, faktur.
Po zmianie przepisów, również właściciele nieruchomości, którzy posiadają przydomową oczyszczalnię ścieków muszą zawrzeć taką umowę z przedsiębiorcą, który będzie wywoził osady z osadnika z instalacji.
Gmina musi sporządzać sprawozdania
Dla Gminy nowe przepisy wiążą się przede wszystkim z nowym sprawozdaniem, które należy złożyć do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz do Wód Polskich. Gmina musi pozyskać wszystkie dane potrzebne do sporządzenia sprawozdania oraz stworzyć pełną ewidencję wszystkich nieruchomości, na których znajduje się szambo lub przydomowa oczyszczalnia ścieków.
W związku z tym Wójt Gminy Mszana zwraca się z prośbą do wszystkich właścicieli nieruchomości, na których znajdują się bezodpływowe zbiorniki na ścieki tzw. szambo lub przydomowe oczyszczalnie ścieków, o wypełnienie i złożenie w tutejszym Urzędzie Gminy formularza do gminnej ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków.
Gdzie i kiedy złożyć formularz
Wypełniony formularz do gminnej ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków należy złożyć w terminie 21 dni od otrzymania pisma.
Wypełniony formularz można przesłać:
- drogą elektroniczną na adres e-mail: urzad@mszana.ug.gov.pl,
- pocztą na adres: Urząd Gminy Mszana ul. 1 Maja 81, 44-325 Mszana,
- lub złożyć w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu Gminy Mszana w godzinach pracy Urzędu.
Po przeprowadzeniu weryfikacji złożonych formularzy zostanie zaktualizowana baza nieruchomości, które jeszcze nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej.
Uwaga! W przypadku niezłożenia oświadczenia przez właściciela nieruchomości, na której znajduje się szambo lub przydomowa oczyszczalnia ścieków, Wójt Gminy Mszana będzie zobowiązany do przeprowadzenia kontroli posesji w celu ustalenia sposobu zagospodarowania nieczystości ciekłych.