Ważne zmiany w podatku dla naszych Mieszkańców!
Jak mogli Państwo już słyszeć, na zlecenie Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śląskim została przeprowadzona modernizacja Ewidencji Gruntów i Budynków, terenów Gminy Mszana, co w większości przypadków ma wpływ na wysokość podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
Czym jest modernizacja?
Jest to pewnego rodzaju inwentaryzacja wszystkich działek i budynków na terenie naszej gminy. Geodeci, którym zostało zlecone to zadanie, za pomocą różnych technik (mogły to być np. fizyczne pomiary w terenie, analiza map i zdjęć satelitarnych, zdjęcia z drona, itp.), sprawdzali stan faktyczny działek i porównywali go z danymi w ewidencji. Dokonywali również pomiarów obrysów zewnętrznych budynków i zakładali kartoteki budynków, w których znalazły się informacje o liczbie kondygnacji oraz powierzchni zabudowy.
Wynikiem modernizacji jest zmiana numerów działek w sołectwach Mszana i Połomia, założenie kartotek oraz nadanie numerów ewidencyjnych budynkom, a także zmiana tzw. użytków gruntowych.
Od kiedy obowiązują zmiany w Ewidencji Gruntów i Budynków?
Dokumenty ze zmianami geodezyjnymi wpłynęły do Urzędu Gminy w marcu 2023 roku, a więc zgodnie z prawem obowiązują od kwietnia 2023. Dlatego w wymiarze podatku cofamy się do kwietnia 2023 roku.
„U mnie nic się nie zmieniło, dom stoi jak stał od 30 lat”
To, że sami nie dokonywaliśmy zmian np. rozbudowy domu, nie znaczy, że nie obowiązują nas zmiany geodezyjne. Dotyczą one przede wszystkim gruntów i sposobu oraz stopnia ich zagospodarowania na cele mieszkaniowe (np. ogrodziliśmy działkę, zrobiliśmy podjazd i miejsce dla samochodów, powiększyliśmy ogród). Warto również zwrócić uwagę na to, czy na decyzji wymiarowej znajdują się wszystkie budynki jakie posiadamy.
Czy decyzja na 2025 rok zawiera już zaktualizowane dane?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ:
· Jeśli w roku 2023 lub 2024 złożyli Państwo w Urzędzie Gminy informację podatkową związaną z modernizacją i otrzymali decyzje zmieniające wymiar podatku, w takim wypadku decyzja na 2025 rok zawiera zaktualizowane dane.
· Jeśli w 2023 lub 2024 sprzedali, kupili lub otrzymali Państwo działkę w darowiźnie lub spadku i zgłosili ten fakt, składając informację podatkową w Urzędzie Gminy, w takim wypadku decyzja na 2025 również zawiera zaktualizowane dane.
· Jeżeli jednak nie składali Państwo jeszcze informacji odnośnie modernizacji ani nie dokonywali zmian w własności działek, w takim wypadku decyzja na 2025 rok zawiera stare dane, sprzed modernizacji.
· Może zaistnieć również taka sytuacja, w której uległy zmianie jedynie numery działek. W takim przypadku decyzja na 2025 rok zawiera dane aktualne, a Państwa wizyta w Urzędzie Gminy nie jest wymagana.
Skoro Urząd otrzymał dokumenty w kwietniu 2023 roku, to dlaczego do tej pory nie zostało to zrobione? Dlaczego wydawane są decyzje ze starymi danymi?
Zgodnie z przepisami gmina ma 5 lat na wprowadzenie i zatwierdzenie zmian wynikających z modernizacji. Rocznie wydaje się ok. 3200 decyzji wymiarowych. Tyle zmian trzeba wprowadzić i zatwierdzić, nie jest to łatwe zadanie, jest również dosyć czasochłonne i wymaga współpracy ze strony podatnika, np. podania powierzchni użytkowej budynków. Do końca 2024 roku wprowadzone zostało ok. 2000 zmian. Jest to zdecydowana większość, jednak pracy zostało jeszcze dużo.
Decyzje musiały zostać wydane ze starymi danymi, ponieważ Urząd Gminy nie może wprowadzić nowych danych, gdyż potrzebne są uzgodnienia z mieszkańcami, m.in. odnośnie powierzchni użytkowej budynków. Nie mogła również mieć miejsca sytuacja, w której ok. 1200 osób nie otrzymałoby decyzji wymiarowej.
Jakie są realne konsekwencje zmian geodezyjnych dla Mieszkańców?
Wiąże się to ze zmianą wymiaru podatku za rok 2023, 2024 oraz 2025. Zmiany są różne, niektórzy Mieszkańcy muszą dopłacać, niektórzy otrzymują zwrot. Kwoty też są różne, spotykamy się z dopłatami od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Warto to wziąć pod uwagę.
Im później złożymy informację odnośnie zmian, tym większa będzie różnica w podatku. Termin płatności różnicy wynosi 14 dni.
Co muszą zrobić Mieszkańcy, u których zmiany nie zostały jeszcze wprowadzone?
Należy umówić się na wizytę w Referacie Finansów i Budżetu, z jedną z Pań, które zajmują się modernizacją. Najlepiej zrobić to telefonicznie.
Klienci w tej sprawie przyjmowani będą po 15 marca.